Skatbilder / Magpie photos

Standard

Bilder på den amerikanska skatan, Pica hudsonia. Stjärten är mycket längre än hos svenska skator, och jag tycker att de skimrar lite annorlunda också, men det syns inte så bra på de här bilderna eftersom de är i skugan. Notera också att de tycks rugga nackfjädrarna i augusti. Gör inte skatorna hemma samma sak? Brukar de inte se lite gamartade och konstiga ut i huvudet mot slutet av sommaren? Hur som helst, nu är det bara Kaliforniens gulnäbbade skata Pica nutallii kvar…

Pictures of the Black-billed Magpie Pica hudsonia. The tail is much longer than in Swedish magpies, and I think the sheen is a bit different as well, but you can’t tell very well in these pictures as they are in the shades. Note also that they seem to ahve moulted the neck feathers in august. Isn’t it the same with the magpies in Europe? Don’t they usually look a bit vulture-like and strange in the head plumage towards the end of the summer? Anyway, now it’s only California’s Yellow-billed Magpie Pica nutallii left…

12 responses »

  1. jo de är lika skabbiga här. men vi har två syskon som är inne och röjer på vår tomt och när man drar upp persiennerna på morgonen så hoppar dem iväg och duckar under grinden. mycket trevliga.

  2. Ser de ungefär likadana ut i fjäderdräkten då? Engligt Madge and Burn (1999) Crows and Jays (Helm Identification Guides, London) ska det mest vara stjärt- och vinglängd som skiljer, samt att de amerikanska är lite blåare åtminstone som juvenila. De första två stämmer avgjort, men jag minns inte riktigt hur de hemma glänser…

  3. Observerade en skata på vägen till jobbet. Som jag tyckte mig minnas, var den snarare en vacker mossgrön på stjärfjädrarna än blå, men jag har för mig att de har blå detaljer också.

  4. SKATOR!!!! (Jag håller helt med om att skator är anledning för caps och utropstecken.) De är absolut ganska skabbiga nuförtiden, men jag trodde (ogrundat) att det var unga skator som inte lärt sig hålla sig snygga än. Så skatbilder efterfrågas alltså? Jag kan försöka jaga lite…

  5. Dagens skatobs: Skata på cykelsadel i solljus. Stjärten mycekt riktigt tydligt djupgrön, men vingarna nästan lika tydligt djupblå. Därutöver är stjärtspetsen blå. Såg lite ruggig ut runt halsen, tyckte jag, men det kan ha varit inbillning.

  6. Behöver inte alls vara inbillning, jag har som sagt för mig att de ruggar kroppsfjädrar i slutet av sommaren, men jag vet inte om alla åldersklasser gör det, eller bara t.ex. adulta fåglar.

    Notera: Skator här låter dessutom mycket annorlunda. Istället för det vanliga “Chekhääh!” (eller hur man nu ska skriva det) säger de snarare “Cheg-cheg-cheg” här. Tror inte det finns något läta bland svenska skator som påminner om det. Mycket nasalt och konstigt.

  7. Idag skatspanande jag ganska intensivt. Skulle säga att de allra flesta var helt oklanderliga i sin dräkt. Ett par saknade lite nackfjädrar, men de var också generellt ovårdade.

    (Måste säga att jag är lite avundsjuk på dina skator. De är liksom lite extra mycket skator…)

Leave a Reply

