Solbadande fåglar 2 / Sunning birds 2

Standard

Insåg att jag glömde skriva med en jag såg igår i Red Butte Canyon.

Realized that I had forgotten to include one I saw yesterday in Red Butte Canyon.

Mitt i dammen under kanske tjugo minuter simmade en Öronskarv Phalacrocorax auritus med ett märkligt beteende. Dels fångade den en fisk vid ett tillfälle, men hade problem med att svälja den, och försökte lösa detta genom att dyka och kanske få vattenmotståndet att tycka in fisken i munnen. Vad det än var den försökte göra så gick det vägen, i alla fall. Observerades lite senare simma runt med vingarna utbredda precis som när de står på land och solar sig, med vingovansidan riktad mot solen. Kan inte minnas att jag sett det förut, men det kan ju vara något vanligt som jag bara inte kommer ihåg att jag setnt.

In the middle of the dam, a Double-crested Cormorant Phalacrocorax auritus swam around for about 20 minutes, displaying some strange behaviour. First of all, when it caught a fish at one point, it seemed to have problems swallowing it, and tried to solve this by diving and possibly use the water pressure to push the fish inside his mouth. Whatever it was he tried to do, it worked. A little later I saw him swim around with his wings spread just as when they are sunning on land, with the upper side of the wing directed towards the sun. I can’t remember having seen this behaviour before, but perhaps it is really common and I just can’t remember.

Leave a Reply

