Lite blandat från DN

Standard

Ibland börjar man undra…

1. Caremas “meddelarskydd“:

DN har en artikel om Carema Cares avtal för meddelarskydd som de infört efter att det uppdagats att debetedde sig som alla andra kapitalister, trots att de — åtminstone i teorin – tar hand om människor. Avtalet innefattar, enligt DN, saker som att yttrandefrihet om missförhållanden bara gäller inom företaget, och att om uttalandena “syftar till att skada arbetsgivaren […] tar lojalitetsplikten över meddelandefriheten.” De intervjuar Margareta Sööder, hr-chef på Carema, som har följande att säga:

Vad vi menar är givetvis att våra anställda omfattas av yttrandefrihet. Om meningarna är otydliga bör vi formulera om avtalet.

Menar du allvar, Sööööder? Att det första problemet du ser är att meningarna kankse är “otydliga”? Är inte det största problemet snarare att meningarna är alldeles för tydliga? Är det inte snarare så att det är uppenbart, bara från det lilla axplock av meningar från er nya policy som DN citerar, att det ni är ute efter är att se till att inga nya skandaler kommer i dagen så att era aktier skadas igen?

Hur kan en “lojalitetsplikt” någonsin sättas framför en meddelarfrihet, när meddelandefriheten rör medvetna och vidriga missförhållanden i äldrevården? Vad är det för äldrevårdsföreteg som sätter “lojalitetsplikten” framför att göra allt de kan för att ta hand om gamla?

Nej, det rör sig inte om att meningarna är “otydliga”, Söööööööööööder. Det rör sig om att ditt företag är en vidrig manifestation av ett vidrigt fenomen. Det handlar om att eran policy uttrycker exakt det ni egentligen tror på: att aktieägarnas vinster är viktigare än att ta hand om gamla människor på ett värdigt sätt. Pengar åt de redan rika är viktigare än vård och värdighet år de som inte kan ta hand om sig själva. Det är vad eran policy skriker.

Och det hjälper inte att “formulera om” avtalet. Det enda som hjälper är att förallmänliga företag som Carema, och se till att de typen av företag upphör att existera ens som koncept. Se alla vinster ni har fått under er tid i misskötselbranschen som avbetalningar, för “förallmänligande” sker utan pengatransaktioner.

2. Regeringens “järnvägssatsning“:

Ibland vet inte regeringen vad den gör. Eller snarare: ibland vet regeringen precis vad den gör, men hoppas att ingen märjer det. Catharina Elmsäter-Svärd och Jan-Evert Rådhström, båda moderater — d.v.s. medlemmar av samma internationella allians som partier grundade av Pinochet och Francos närmaste män, samt det zigenarfientliga Fidesz — skriver i en debattartikel att de planerar en enoooooooorm satsning på järnvägsnätet. De skriver bland annat:

Regeringens satsning om 86 miljarder kronor ska jämföras med de 38 miljarder kronor som Socialdemokraterna avsatte under sin tid vid makten.

Ska den verkligen det?

Vore det inte mer rätt att skriva att den ska jämföras med behovet av infrastruktursatsningar? Om behovet är annorlunda nu än för 6+ år sedan, är det väl inte konstigt att mer pengar behövs satsas nu än då? Jag vet inte om så är fallet, men det är inte tidsresande sossar från 2006 som ni möter i valet 2014, utan 2014 års socialdemokrater (och andra partiet). Så det som era 86 miljarder ska jämföras med är väl rimligen vad nu sossarna vill satsa på järnvägen under samma period, eller? Notera att 2008, innan de senaste årens problem med snön, beräknades utbyggnaden av järnvägen för att kunna ta 50% mer trafik kosta 136 miljarder. Reinfeldt kallade det för “orealistiskt

Period, ja. Det är ju nästa grej. För “satsningen” tycks inte börja nu, när det behövs. Nej, den börjar tidigast 2014, det vill säga antingen strax innan valet, eller mer troligt efter nästa val. Är småpåvarna i regeringen så säkra på att de kommer vinna nästa val att de kan utropa sig som generösare än 2006 års sossar redan nu, eller är detta bara en i raden av löften som planeras bli infriades först efter nästa val? Vad skulle det senare innebära?

Om Allian-SS förlorar, behöver de inte ta ansvar för de här löftena längre, det blir ju sossarnas sak. Om de vinner kan de ju alltid göra som de brukar göra, och skylla på konjunkturer, reformutrymme eller någon annan standardundanflykt för att slippa slösa Skattebetalarnas Förenings mutor på något så meningslöst som kollektivtrafik. Har man inte råd med en egen bil så är det väl Guds sätt att säga att man kanska ska stanna i sin backstuga…

Varför är järnvägen så dålig, då? Catharina Elmsäter-Svärd och Jan-Evert Rådhström skyller som moderaterna alltid gör på sossarna, och säger att det beror på “decennier av eftersatt underhåll”, och det kan nog mycket väl stämma, men det rimmar tydligt illa med Anders Borgs uppfattning att “[v]i har överinvesterat i järnvägar. Här är en bild som visar hur Borg har velat “rekordsatsa” på järnvägen tidigare:

[Länken rekommenderas inte för de som lätt får svindel vid branta stup]

Ännu märkligare blir det när man, som Alliansfritt Sverige tidigare uppmärksammat, konstaterar att stora delar av deras förslag är tagna helt från Socialdemokraterna.

a) Elmsäter-Sväääääärd och Rååååååååådhström nämner till exempel Ostlänken, som så sent som för två år sedan beskrevs som “robust olönsam” av Anders Borg i ett av hans många försök att få det att framstå som att sossarna föreslagit något annat än de egentligen har föreslagit.

b) De nämner utbyggnad av tågförbindelserna mellan Göteborg och Borås, något som, när sossarna föreslog samma sak inför förra valet, fick dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson (medlem av Naz— Centerpartiet, högerns brungröna nonsensparti) att fråga “Vad ska göteborgarna göra i Borås?

c) De nämner i förbifarten att de ska prioritera den “kapacitetsstarka tunnelbanan i Stockholm”, vilket tidigare visat sig innefatta en utbyggnad till Nacka. Detta är också ett sosse-förslag, som gav upphov till ett av de vackraste infallen av öppen arrogans av Reinfeldt när det var uppe till diskussion i riksdagen. Det framgår inte av klippet men Reinfeldt fortsätter med att säga:

En sak vet jag, och det är att man inte lovar ut stora satsningar som man själv inte betalar. Det är nämligen inte staten som bygger tunnelbanor i det här landet. Det är landstingen.

Vilket gör det ännu roligare att de nu gör precis samma sak själva. Fast det är klart, den utlovade satsningen på tunnelbanan kommer ju inte igång förrän nästa mandatperiod, så det blir ju förhoppningsvis inte Reinfeldt och hans skurkband som står för fiolerna oavsett.

Regeringen gör sånt här med en häpnadsväckande regelbundenhet.

– 2009 låg underhållsbudgeten för järnvägen på 6,6 miljarder/år (enligt Trafikverket).

– I höstbudgeten 2010 sänkte de underhållskostnaderna för järnväg med 700 miljoner samtidigt som samma Elmsäter-Svärd som ovan påstår att de bidrar med “historiskt mycket pengar för att bygga nya spår”. Det gör att den årliga budgeten var 5,9 miljarder/år.

– Vårbudgeten 2011, efter snökaoset, “satsade” de 800 miljoner på järnvägen, vilket alltså är ett återställande till vad de var innan höstbudgeten året innan, plus 100 miljoner. Maud Olycksson nämnde speciellt att Malmbanan måste rustas upp, medan Elmsäter-Svärd och Vi-har-egentligen-inte-Rådhström understryker att Malmbanan är en av de saker som måste förstärkas. Så kom inte och säg att de inte får någonting gjort med deras tidigare s.k. “historiska satsningar”! Underhållsbudgeten uppgick således till 6,7 miljarder per år.

– I höstbudgeten 2011 gick de ut med att de skulle satsa 3,6 miljarder på järnvägen för 2012-2013. Deras prognos var att det skulle kosta 5,2 miljarder 2012 och 5,3 miljarder 2013, inräknat de sänkningar de gjort i höstbudgeten året innan. Från en nivå som alltså redan är 1,4 miljarder lägre än vad Trafikverket rapporterade att det kostade 2009, “satsar” regeringen alltså 1,8 miljarder per år i två år, det vill säga den totala underhållskostnaden blir 7 miljarder per år, eller 400 miljoner mer än vad det egentligen kostade 2009. Reegringen kallar detta en satsning på 3,6 miljarder, vilket alltså är 3,2 miljarder mer än vad de egentligen satsar. Om vi växlar dessa 3,2 miljarder till valutan Lögn, blir det nästan exakt 100%, vilket sammanfattar det mesta av regeringen (1).

Jag vet inte vad, om något, de sa i vårbudgeten, men nu är de alltså framme och trixar igen med siffor och försöker framstå som kompetenta och “satsande” (varianter av ordet “satsning” används hela 18 gånger i E-S och Rs insändare). Och nu är de alltså igång igen. Kommer de lyckas? Njae, jag vet inte om man kan kalla det för att lyckas att utlova enorma mängder pengar för en period då man inte vet om man sitter vid makten längre eller inte (hoppas inte). I nuläget är deras “rekordsatsning” i allt väsentligt värd exakt noll kronor.

Men det är såklart glädjande för oss tågreseälskare att Borg inte tycker att vi överinvesterar i järnvägen, att Reinführer inte tycker att det är “robust olönsamt”, och att det nu är fritt fram att utlova satsningar som man inte själv betalar. Om alla röstar in mig i riksdagen lovar jag att höja underhållet för järnvägen med miljarders miljarder under mandatperioden efter den jag sitter i riksdagen under. Det om något är en historisk satsning!


(1) Den smarte läsaren förstår nog att man räknar på ett annat sätt i de länder som använder valutan Lögn, annars skulle ju inte ett absolut tal växlas in tll en procentsats. Jag står och velar mellan:
– Jag skulle kunna förklara det här och nu, men det är mycket matte; eller:
– Jag skulle kunna förklara det här och nu, men förklaringen får inte plats här i marginalen.
Det är som vanligt den där Fermat som ställer till saker…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s