Ett förtydligande

Standard

Ett förtydligande:

“vara otydlig” =/= “ljuga”
“vara otydlig” = t.ex. “vara Centerpartist”.

Ett förtydligande till:
“vara olycklig” =/= “vara felaktig”
“vara olycklig” = t.ex. “ha Reinfeldt som statsminister”.

Detta meddelande är förorsakat av följande artikel. Parken Zoos vd Torbjörn Bergvall säger att djurparkschefen Helena Olssons uttalande att bongoantiloper flyttats till andra djurparker och pumor avlivats för att de var gamla är “olyckliga”, och anser också att de har varit “otydliga”.

Detta är ett av de ytterst få fall där preskriptionisterna har rätt. Man kan inte ändra hur som helst. Här följer några exempel på otydliga uttanlanden, med förtydliganden inom parentes:

“Jag bor för närvarande utanför Sverige” (egentligen: “Jag bor för närvarande i Salt lake City”)
“Annie Lööf liknar mest en seriefigur” (egentligen: “Annie Lööf liknar mest Nina Kanin”)
“Glass är gott” (egentligen: “Chokladglass och kaffeglass och annan äckelglass är inte god, men annars är glass gott”)

Här är några uttalanden som förvisso kan vara olyckliga, men som först och främst är osanna:

“Jag bor i Alingsås”
“Jag bygger mitt liv kring Annie Lööfs idéer”
“Jag tycks ha ätit upp all chokladglass”

Om jag säger något av det så har jag ljugit, oavsett om uttalandena är “olyckliga” eller inte. Jag har inte varit “otydlig”, jag har varit motsatsen till tydlig. I djurparksfallet har Helena Olsson varit oerhört tydlig med att bongoantiloper har flyttats, och att pumor har avlivats på grund av ålder. Om det inte stämmer blir inte hennes uttalanden plötsligt väldigt luddiga, de blir felaktiga. Helena Olsson blir inte otydlig, hen blir en lögnare.

Man skulle vilja träffa den som startade den här trenden. Det är tydligen en tillräckligt inflytelserik person för att hen/hen ska kunna vända trenden igen.

2 responses »

  1. Menar du ≠? Jag förstår inte vad vu vill ha sagt med =/=. Betyder det en slags subjektiv förskjutning av identitetsbegreppet så att A == B men enbart för subject C? Så att man kan skilja på den specifika identiteten A =/= B mot den generella A==B? Jag förstår inte varför du vill upphöja subjektiva sanningsbegrepp som jämförbart med det som övriga samhället skulle kalla sanning?

Leave a Reply

