Bryta isoleringen / Breaking the isolation

Standard

Sedan jag kom hit har jag mestadels umgåtts med de jag jobbar med, dels under dagen och dels ibland på helger och kvällar.

Since I came here, I’ve mainly hung out with the people I work with, both during the days and sometimes during weekends and evenings.

Men nu händer det plötsligt en massa samtidigt! Jag har tidigare nämnt att jag kanske skulle leda en diskussionsgrupp i biologi/svenska/Kropotkin på det som kallas Always Learning Free Skool här i stan, en åtminstone delvis anarkistisk grupp som gör en massa roliga grejer, som dumpstring, Critical Mass, vegankök, kompostering, letar mat i det vilda, och annat. Igår träffade jag deras kontaktperson, M., och vi satt och diskuterade de här sakerna i ett par timmar, och kom fram till att vi ska försöka starta upp två av dem — biologi och Kropotkin — under december, och se hur mycket intresse det finns för det. Han trodde att det inte skulle vara några problem att få ihop åtminstone en 5-6 pers till endera gruppen, speciellt om vi försökte varva (i biologigruppen) bokläsning och diskussioner med mer praktiska saker, som t.ex. några av de labbar vi haft på zoologen (i den mån det går att göra utan t.ex. mikroskop och liknande). Ska försöka lära folk (och först mig själv) hur man spelar basse i vår också!

But suddenly a lot of things are happening at the same time! I’ve mentioned before that I might be leading a discussion group in biology/Swedish/Kropotkin in what is called the Always Learning Free Skool here in town, an at least partially anarchistic group that do lots of fun things, like dumpster diving, Critical Mass, vegan kitchens, composting, foraging for wild food, and so on. Yesterday I met with their contact person, and we sat discussing this for a few hours, and decided to try to start up two of these groups — biology and Kropotkin — during December, and see if there’s any interest. He thought there wouldn’t be any problems getting at least 5-6 interested people to either group, especially if (in biology) we mix book reading and discussions with more practical matters, such as the labs we’ve been doing in Gothenburg (to the extent that this can be done without microscopes and so on). I’ll try to teach people (including myself) how to play basse [a sort of Norwegian game played with a bicycle tube] this spring as well!

Sen hann jag inte mer än komma hem innan Heidi, en student på labbet, ringde och undrade om jag var intresserad av att spela brädspel ikväll. Vi har diskuterat det innan, och hon har en massa vänner som delar en hel del av mina intressen (brädspel, manga, med mera), så nu ska jag kanske äntligen få användning för de brädspel jag tog med mig från Sverige! Hon har sagt att de brukar spela brädspel eller kolla på anime regelbundet, så förhoppningsvis blir det precis som GURU! Och med tanke på att jag är i USA bör det nog finnas minst en person med Fredriks omfång och en person med Davids “liberala” värderingar där också, så att det känns precis som hemma.

I had hardly got back home before Heidi, one of the undergraduates in our lab, called and asked if I was interested in playing boardgames tonight. We’ve discussed this before, and she has lots of friends who share several of my interests (boardgames, manga, and so on), so maybe I’ll finally get some use out of these boardgames I brought from Sweden! She’s told me they usually play boardgames of watch anime regularly, so this may be exactly like in GURU, the gamer society back home! And as this is, after all, America, chances are there will be at least one person of Fredrik’s volume and one person with David’s “liberal” values, so it will be just like the old days.

Imorgon ska jag dessutom iväg på mitt första möte med Free Skool, som arrangerar en hantverkskväll hemma hos M. jag har köpt lite garn i trevliga färger, och tog med mig en massa sticknålar och virknålar från Sverige, så det blir nog en mössa igen. Förhoppningsvis kommer jag avsluta den ordentligt den här gången.

Finally, tomorrow afternoon I’m attending my first meeting with the Free Skool, a handicraft evening they’re arranging at M.’s place. I’ve bought some yarn in nice colours, and I brought a selection of needles from Sweden, so I’ll start knitting a hat again, I think, and perhaps actually finishing it properly this time.

One response »

Leave a Reply

