Isolering / Isolation

Standard

Många har skrivit till mig och frågat, “Hur väl isolerad är din lägenhet, egentligen?”

Many people have written to me and asked, “How well isolated is your apartment, really?”

Jag har hittills mest viftat bort sådana frågor med orden, “Salt Lake City ligger i en öken. Vad ska jag med isolering till i en öken?” Nå, nu har det snöat nästan konstant i 30 timmar, och utsikten från mitt köksfönster är dolt bakom 15-30 centimeter snö. Enligt Dale (professorn i vårat labb) ska det komma upp till två fot = 60 centimeter i helgen, och även om snöfallet har avtagit idag jämfört med hur det var igår förmiddag, så håller det alltjämt på konstant, och uttrycket “många bäckar små” gäller även i öknar.

Thus far, I’ve mainly waved that sort of question away with the words, “Salt Lake City is in a desert. What possible use could I have of isolation in a desert?”. Well, now it’s been snowing constantly for 30 hours, and the view from my kitchen window is hidden behind between 15-30 centimeters of snow. According to Dale (the professor in our lab), we’ll get up to two feet = 60 centimeters of snow this weekend, and even though the snowfall has lessened a bit this morning compared to yesterday before noon, it is still going on, and the expression many small things add up.

Så nu kan jag svara på era envetna frågor om isolering så här: jag brukar ha mitt schampo/duschtvål på fönsterbrädet i badrummet, inte bara för att skryta inför grannarna om att jag verkligen tvättar mig, utan också för att det då står på en bekväm höjd (i motsats till det alltför låga duschmunstycket). I morse var jag tvungen att skölja flaskan i varmt vatten eftersom schampot hade stelnat. Så det var iskallt ute i natt, men lyckligtvis inte lika iskallt inne.

So now I can answer your insistent questions about isolation like this: I usually keep my shampoo/shower gel on the window ledge in the bathroom, not only to show the neighbours that I wash myself regularly, but also because that places it on a convenient height (unlike the shower, which is ridiculously low). This morning I has to first wash the bottle in hot water, as the shampoo had congealed in the bottle overnight. Apparently it was really cold outside last night, but fortunately not as cold indoors.

2 responses »

  1. hard core… (låter som en såndär anekdot som gör sig bra att berätta för barn när man är gammal så att de ska veta hur bra de har det (fast de ändå inte lyssnar eller bryr sig))

Leave a Reply

