Konsttävling / Art competition

Standard

Jag hittade en trevlig grej för ett tag sedan, och har länge tänkt skicka den till någon, men kan inte riktigt bestämma mig för vem. Har tänkt på det länge, men det slog mig till slut att jag trots allt bor i Amerika nu, och inte bara kommunistiskt kan ge bort saker hur som helst.

I found a nice things a while ago, and have been planning to send it to someone, but haven’t been able to decide to whom yet. I’ve thought about it for a while, and it suddenly hit me that I am living in America now, and can’t just communistically give things away just like that.

När väl den principen hade slagits fast, så återstod bara att komma på ett sätt att avgöra vem jag skulle skicka det till, och vad är mer lämpligt och amerikanskt än nån sorts tävling? Så jag tog tre bilder på min konstvägg, och bestämde mig för att skicka grejen till den person — om någon alls — som kan identifera flest målare bland de vykort som hänger där.

Once I had established that principle, all that remained was to decide on a way to decide the recipient, and what is more suitable and American than some sort of competition? So I photographed my art wall, and decided to send this thing to the person — if anyone — who could identify the most artists among the postcards on the wall.

Eftersom man måste ha regler innan man kan ha roligt, så gäller fäljande:
– Man får fuska hur man vill, genom att använda vänner, arbeta i grupp, leta på internet, skicka mutor, eller använda befintlig kunskap (det senare är kankse den nedrigaste formern av fusk);
– Man måste själv komma på ett sätt att identifiera i sitt svar vilken konstnär som gjort vilken bild, t.ex. genom att numrera dem eller beskriva dem eller så;
– Man får välja vilken som helst av de tre fotona, eller mer än ett;
– Man måste maila ett svar innan mitten av december nån gång, för längre än så orkar jag inte vänta. Ika (i “Ika i Rutan” har fastslagit att en bra regel är att man inte får hålla på för länge, för då blir det tråkigt).

Since there has to be rules before there can be any fun, the following rules apply:
– You’re allowed to cheat as much as you want, by asking friends, working in groups, search on the internet, send bribes, or use pre-existing knowledge (this last is perhaps the most pernicious kind of cheating);
– You have to figure out a way to identify in your answer which artist has made which painting, for instance by numbering them or describe them;
– You can use any of the three photos below, or more than one;
– You have to mail your answer to me before the middle of December, because I can’t be expected to retain any interest in this after that (the host of the wonderful Swedish kid’s show “Ika i Rutan” once established that a good rule for any game is that you can’t go on for too long, because that just gets boring).

Notera: Korten är arrangerade så att två bilder gjorda av samma konstnär aldrig nuddar vid varandra, så tror du att det är så så tror du fel.

Note: the cards are arranged so that no two paintings made by the same artist touch each other, so if you believe that is the case, you’re wrong.

5 responses »

  1. jag är lat och konstaterar att jag nog kan fem konstnärer, men vet inte om jag orkar fundera ut ett system för att meddela vilka. Förslag på åtgärd?

Leave a Reply

