Dagens “överraskning”

Standard

Jag disputerade i slutet av april, tentade av min sista doktorandkurs i början av juni, och ansökte om att få ut examen i mitten av juni. Det står på GUs hemsida att examensbeviset kommer hemskickat “efter en tid”, och jag vet att min magisterexamen tog ungefär ett halvår. Varför vet jag inte, för det borde väl bara vara att kolla i en databas och, om allt finns inlagt, trycka på “Skriv ut” eller nåt, men GU är ju administrerat mestadels av blockmongon, så det är väl inte så lätt alla gånger.

Nu tyckte jag i slutet av förra veckan att jag ju borde ha hört något eftersom det snart gått ett halvår sedan jag ansökte, och kontaktade examensenheten och frågade. De gav mig svaret idag att två saker måste finnas inlagda i deras databas: datum för disputation och datum för alla kurser klara. Ingendera av dem var inlagda än.

Man blir aldrig förvånad över hur kompakt idiotiskt GU är. Inte bara det att sakerna inte är inlagda (vilket är oerhört korkat bara det), men också att det kan sitta en administratör som har ALLA mina kontaktuppgifter och se att jag har ansökt om examen, men att inte alla uppgifter finns inladga (eller som i detta fallet INGA uppgifter finns inlagda) och tänka, nå det listar han väl ut själv vad det lider, så det finns ju ingen anledning för mig att göra något radikalt, som att t.ex. kontakta den som ansöker och meddela hur det ligger till, för en doktorsexamen från GU kan väl ändå ingen ha någon glädje av att få ut i tid.

Det finns ingenting som gör mig så glad som det faktum att jag slipper vara på GU i fortsättningen. Det är snudd på att det skulle vara bättre om SD fick egen majoritet i hela världen än att jag skulle vara tvungen att jobba på GU igen. Det finns ingen botten i hur mycket jag avskyr GU.

8 responses »

  1. Men kära du, det är inte rimligt. Det är inte rimligt att dra in SD i detta, det är ju miljoner gånger värre. Jag är ändå ganska nöjd här. Däremot tycker jag att du skulle kunna dra västtrafik över den kammen, det är ju nåt som förtjänar skit på riktigt. Idag gick visserligen bra att åka men igår tog det mig en halvtimme. Att åka 2,5 km. Orimligt. Det tar nästan kortare tid att gå.

    • Varför cyklar du inte, då? Göteborg som har en så stark miljöprofilering kan väl knappast ha underlåtit att skotta ordentligt på icke-bilvägar?

      Om det — till äventyrs — skulle vara så att Göteborg bara skottat bilvägar som vanligt, så är det väl bara att gå på bilvägarna. Skyman kan säkert intyga att i görligaste mån brukar min/vår policy vara att gå på bilvägen i alla fall där det är ovärdigt personer av vår civiliserade bakgrund att gå på gångvägen, t.ex. i alla fall där det är mer snö på gångbanan än det är på bilvägen, d.v.s. i i stort sett alla fall.

  2. jag tror i princip alla stora svenska universitet funkar på ungefär samma sätt (men egentligen tog jag mest lokalpatriotisk anstöt) Högskoleverkets rekommendation är emellertid maximalt åtta veckors handläggningstid.

      • det har du väl rätt i förstås, men i så fall är det ändå en smula orättvist av dig att svartmåla GU på det viset. Men om nu de andra universitetens hemsidor talar sanning, så prånglar de ut examensbevisen ungefär i enlighet med vad högskoleverket vill. Nån sån uppgift från GU hittade jag aldrig, men tog inte i särskilt hårt.

      • Men det är ju det enda svenska universitet som jag försökt få ut en examen från. Ska jag hitta på hur det fungerar på andra universitet?

        Vill högskoleverket verkligen att universitetet inte automatiskt ska meddela någon som anökt om en examen att kraven för denna examen inte är uppfyllda? Det rimilgaste måste väl ändå vara att utgå ifrån att de flesta inte ansöker om att få ut en examen innan de tror att allt som behövs för det är klart, och det bara är ansökan som saknas. I så fall är det ju idiotiskt (eller “GU praxis” som det också kallas) att inte meddela den som ansökt i tron om att allt är klart om att inte allt är klart. Det var ju bara för att jag tyckte att det började ta lite väl lång tid innan något hände som jag fick reda på att min examinator inte meddelat examensenheten om att jag klarat min disputation. Hade jag inte mailat om detta hade jag ju kunnat sitta och vänta till döddagar innan GU fick för sig att göra något.

        Nu ligger det väl egentligen inte i GUs affärsidé att utbilda och examinera doktorander eller andra studenter, utan att håva in overheadpengar som kan slösas bort på administratörer och pampiga lokaler i centrala Göteborg, men de brukar ju aldrig vilja vara särskilt öppna med det, utan vill ge sken av att de visst bryr sig om sin studenter. Därför förutsatte jag att de aktivt skulle bry sig om huruvida deras doktorander får ut en examen eller inte, men som vanligt upphör bristen på botten i GUs inkompetens aldrig att förvåna.

  3. Troligen har du större delen av GU:s administratörer och handläggare på din sida. Det är väl i princip medicinrelaterad verksamhet som får fina anslag, resten skär man ner på så fort det bara går, medan antalet A-kursstudenter knappast minskar, vilket leder till att färre byråkrater ska sköta samma papperscirkus.

    Det är så klart är jädra sätt att saker inte blir inrapporterade eller att ingen meddelar en doktor att det inte finns underlag för hans examen, men möjligheten att rätta in sig i systemet finns ju också, genom att man med universitetets rättigheter och skyldigheter i hand bråkar med den som inte rapporterar in rättade uppgifter, klarade examinationer osv inom föreskrivna tre veckor.

    Jag hade inte tänkt mig att bli GU förkämpe i den här frågan, men du är möjligen något för kategorisk i din (berättigade) utskällning

    • Om man ska bråka med folk måste man ju först och främst få reda på att det finns något att bråka om. Så fort jag tagit reda på att det inte stod rätt till så började jag direkt maila de som är ansvariga, och kommer fortsätta med det när de kommer tillbaka efter juluppehållet. Har en pågående diskussion med en administratör på examensenheten som omväxlade försöker få det att låta som att GU har gjort allt i sin makt för att jag ska få ut min examen, och onväxlande tycks vilja påskina att det är minsann mitt eget fel att det har tagit så lång tid. Hon tycks ha gått på julledighet nu, men jag drar igång igen i början av nästa år. Lyckligtvis fick jag ju både postdoc och förlängning av densamma utan att ha examen klar, så under de närmaste 2,5 åren har jag ju fortfarande mitt på det torra.

Leave a Reply

