Inneboende = krångel

Standard

Det verkar som att det enda rätta tyvärr kommer att vara att vräka mina inneboende. Under det senaste halvåret då de bott i min lägenhet verkar det som att det inte gått en enda månad utan att det varit problem med att betala in hyran, och att det fungerat har nästan uteslutande berott på att min mamma ringt och tjatat på dem (hyresavierna kommer av någon anledning hem till mina föräldrar med eftersändning, trots att hyresblaget vet om att det bor inneboende i lägenheten…). Nu fick jag ett mail idag om att de fortfarande inte betalat in hyran för januari än, och snart kommer februarihyran (om den inte redan är på väg).

Ett bövla krångel som i slutänden riskerar att innebära att jag får betalningsanmärkningar för att de inte betalar in hyran. Hur det kan vara på det viset övergår mitt förstånd, eftersom det finns skrivna kontrakt på att det är de som hyrt lägenheten i andra hand och Familjebostäder har godkänt dem. Det är inte ofta som vuxna människor inte är ansvariga för sina egna handlingar, men så är det tydligen när det kommer till hyror. Det enda andra tillfället jag kan komma på spontant är folkpartiets skolpolitik under de senaste tre läroplanerna.

Hur som helst, troligen kommer alla grejer flyttas till nån sorts förråd, lägenheten sägas upp, och hyresgästerna vräkas. Om förrådet blir orimiligt dyrt för att alla bokhyllor och grejer ska få plats, kommer jag försöka göra mig av med otympligheter, och bara spara det nödvändigaste. Det finns ingen anledning att betala en massa pengar för att lagra saker som kostar 100 kr att ersätta på Myrorna…

Så om någon behöver:
– Köksstolar (4)
– Ett svart IKEA-bord
– Bokhyllor (de flesta, men inte den stora i köket eller de tre mörkbruna)
– Kontorsstolar (2)
– En knogmacka (bara använd av en äldre dam som hade med den till kyrkan varje söndag)
så säg till. Annars kommer det väl skickas till nån sorts insamling.

Gissningsvis kommer detta ske inom de närmaste tre månaderna, p.g.a. uppsägningstid, annars hade jag säkert kunna gå igenom öcker och liknande och gallra ut ytterligare…

12 responses »

  1. Hej! Jag vet att en av doktoranderna från Zoologen, hon från Brasilien, sökte lägenget för någon månad sedan. Om du inte vill/måste göra dig av med lägenheten kan jag fråga henne om skulle vara intresserad av att hyra den.

  2. Ok men dem behöver verkligen en lägenhet. Jag tänkte med tipsa om dem, de är himlans ordentliga. Det är ett par, den ena jobbar på Zool som Svante(?) sa och den andra hos mig på Botan.

    Är dem där stökiga Emmas släktingar? Ska jag prata med henne eller är det för sent kanske?

    • Lin = Lin, inte Svante (om det är det du menar).

      Jo, men jag kommer ändå, om jag minns Familjebostäders regler rätt, bara kunna hyra ut den i andra han i ett år, så det skulle bara bli tills i augusti, och skulle innebära en massa ytterligare krångel efetrsom kontrakt måste skickas hit och sedan tillbaka och det ska godkännas av den ene och den andre och jag vet inte alls. Eftersom man inte får ta över lägenheter man hyr i andra hand av Familjebostäder känns det som att det skulle bli en väldigt kort vistelse…

      Och ja, det är Emmas släktingar. Jag har mailat dem och sagt till om hur läget är, emn de har inet svarat än, så jag avvaktar, men blir det krångel med nästa hyra också så….

    • var faktiskt där för några veckor sedan, är inte säker, men har för mig att det var 2 olika inspelningar, en av nån rovfågel, troligen pilgrimsfalk och en av döende måsar

  3. Hahaha, den med döende måsar – undrar om de försöker avskräcka den andra miljonen måsar som bor i Brunnsparken? Pilgrimsfalken, det måste varit den jag hört för jag tyckte det lät väldigt märkligt och den är jag just inte så van att höra.

    (Pratar om livet i Göteborg).

    • Förresten ska du på filmfestivalen på Zoologen?
      (Tydligen får man inte skriva två poster här i snabb följd för då får man ett felmeddelande: “You are posting too fast. Slow down” och så måste man börja om igen – är detta ditt påhitt Daniel, för att stoppa såna som mig som inte alltid tänker igenom allt innan man närmar sig sänd-knappen? Förmodligen inte. Ändå fånigt.)

Leave a Reply

