De inneboende har flyttat ut…

Standard

Ibland känns det som att man lever i ett av Raams rollspelsäventyr. Så fort man klarar av ett problem, kommer nästa. Jag har under den senaste veckan oroat mig en massa över insamlingsresan till Sverige i höst, efetrsom nya regler från Jordbruksverket som trädde i kraft vid årsskiftet skulle innebära (trodde jag) att vi inte skulle kunna samla alls i höst, utan vara tvungen att gå en ny kurs i försöksdjurskunskap. Jag ska återkommer till det här när jag vet att det har löst sig, men det verkar ljusna, om inte annat.

Då kommer nästa problem. Jag håller på att diskutera avflyttningsbesiktning med Familjebostäder, vilket bara det är en process, eftersom bovärden först krävde att jag använde deras korkade internsystem HemmaHos, vilket innebar att jag bara kunde skicka korta meddelanden, och sedan försökte hon ringa mig trots att jag skrev att jag inte kunde svara. Till slut löste det sig, och hon gav mig sin personliga email, och vi gjorde direkt framsteg eftersom jag kund eförklara problemet, och hon till slut insåg att jag bodde utomlands och varken kunde komma hem och vara med på besiktningen, eller visste när de inneboende var hemma. Så hon ska boka en tid med de inneboende, och allt borde vara löst.

Då flyttar de inneboende ut. Utan att säga någonting om det alls, så försvinner de, troligen hem till Alvesta eller var det nu var de bodde innan, och meddelar detta bara i efterhand, för att jag mailat dem. Hade jag inte gjort det hade jag säkert varit ovetande om det fortfarande.

Så de kan inte vara med på avflyttningsbesiktningen och ta någon form av ansvar för något som gått sönder medan de bott där, eller visa på brister som finns. De kunde inte städa, för hon var skadad (vad som hindrade hennes pojkvän från att städa framgick inte av mailet), och de har lämnat kvar saker som de inte kunde bära ner själva, så antingen får någon annan ta hand om dem, eller så får de slängas. Rimligen komme de vägra att betala hyra för april. Dessutom har de fortfarande alla nycklar, som de nu ska skicka till mina föräldrar i Jönköping, vad det nu ska hjälpa, eftersom de inte heller kan åka ner under veckan och vara med på en besiktning (jag hoppas på Skyman, och har bett dem skicka nycklarna dit istället).

Dessutom vill den nästkommande hyresgästen (som alltså hyr i första hand) komma och titta på lägenheten igen, och vara med på besiktningen, men det går inte enligt Familjebostäder. En attans soppa.

2 responses »

  1. Men herregu. De kanske ska slå sig ihop med personen jag just mailade dig om, vilket gött gäng de skulle bli… Verkar ju som hämtat ur en sketch liksom, alltihop. Men du hade hyrt ut vitt väl? Hoppas, då har du iaf ryggen fri.

Leave a Reply

