Första CS

Standard

Sedan jag kom hit har jag fått ett dussin av couchsurfing-förfrågningar, men nu i helgeb hade jag mina första surfare.

För något år sedan övergick CS från att vara ett enkelt nätverk av folk som ville träffa andra mer eller mindre likasinnade, eller spara pengar när de ärr ute och reser, till att vara ett företag med flera miljoner dollars investerade av “venture capitalists”. De har hittills inte gjort sidan särskilt mycket sämre, men det kommer väl såsmåningom.

En av de saker de har försämrat är tydligen hur man skickar en förfrågan. Jag fick veta i helgen att om man inte aktivt klickar i en ruta när man skickar en förfrågan, så skickas samma förfrågan till andra potentiella värdar i samma stad. Det innebär att man som värd kan få en uppsjö av förfrågningar från folk som inte har läst ens profil, och som man möjligen inte alls skulle passa ihop med. Det är väl första steget till att sluta se detta som att bo hemma hos folk till att se det hela som någon sorts gratis hotellrörelse.

Vilket också, tycker jag, börjar bli tydligt på ett annat sätt. Alla andra förfrågningar jag fått har skickats samma dag som de skulle komma till stan (ibland inte förrän efter de redan kommit hit), varit utan några som helst tecken på att de läst min profil, och i storts ett bara sagt att de är på väg till SLC och behöver någonstans att bo. Allihop med undantag ev vå har varit folk som skapat sin profil mer eller mindre samma dag, utan att fylla i några som helst delar av sin profil, förutom ett eller ett fåtal bilder, och utan några som helst referenser.

Mycket av det har ju inte varit problematiskt innan, och jag har haft massor av surfare utan referenser (men har krävt biler så att jag vet vem jag ska hämta på station…), men nånstans får man dra ett streck, och mitt är tydligen vid folk som skickar meddelandet “Jag kommer till stan i kväll och behöver någonstans att bo men måste vidare imorrn” skickat nio på kvällen.

Hur som helst var de urfare jag hade här i helgen fantastiska människor, och just den typen av surfare jag brukat ha så många gånger De har cyklat runt i västra USA sedan i juni förra året (men jobbat och varit stationära under vintern), och ska fortsätta med det i tre år till. Vi var ute och skådade, gick och letade saker på yard sales, lagade underbara hamburgare av sötpotatis, lök och lite annat, och köpte balkonglådor som nu är fyllda med bland annat tomater. Den lilla “uteplatsen” jag har utanför lägenheten är nu så här grön och fin:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Paprika, timjan, basilika, dragon, tomater, meloner, squash, aubergine, och en massa icke-ätliga växter, som rölleka, papyrus, taklök och annat (de kanske går äta, men det är inte därför jag skaffat dem).

Leave a Reply

