Tystnaden

Standard

För ett par dagar sedan råkade jag sätta in adaptern till min laptop i externhårddisken av misstag, vilket tydligen åtminstoen delvis förstörde den senare. Man kan ju fråga sig varför detta alls är möjligt: varför finns det inte någon form av spärr som stänger av och skyddar datan ifall man sätter in fel sladd?

Jag gick ner idag till datorservicebutiken på campus, och killen där kollade lite olika grejer, men kunde i slutänden inte avgöra hur stor skadan egentligen var, eftersom alla deras dockingstationer var upptagna utom en gammal som bara fungerade ibland (och inte fungerade alls nu när jag var där), så jag får gå tillbaka på måndag. Möjligen går det att rädda själva hårddisken genom att byta ut ett kretskort, men det får jag (förhoppningsvis) veta först nästa vecka… Om det inte går är enda alternativet tydligen att skicka in den till tillverkaren så att de kan fixa ut alla filer, men det skulle eventuellt kunna kosta uppemot 2000 dollars, vilket jag inte vet om det är värt att betala för att få tillbaka allt. Hårddisken innehåller dock alla foton jag tagit mellan 2007 och strax efter att jag kom här, plus hela min CD-samling, så jag vet inte.

3 responses »

  1. Min svåger har ett företag som räddar data, http://www.recovery.se
    Det kostar inget att få den undersökt och få ett prisförslag. Jag vill minnas att dom har standardpriser för privatpersoner som är betydligt mindre än 2000$

Leave a Reply

