Första planen

Standard

Vi anluander i Sverige strax innan lunch den 3e maj, och planerar att, om det är fint väder, åka ut till Galterö på morgonen den 4e, och sedan åka till Jönköping på eftermiddagen/kvällen. Om någon känner att de vill följa med till Galterö är ni varmt välkomna.

För er som inte vet ligger ön i Södra Skärgården, utanför Brännö. Man får således åka spårvagn till Saltholmen, sedan ta färjan till Brännö Rödsten och gå därifrån. Det tar typ 40 minuter eller nåt att tå sig från hamnen till Galterö, som är en i stort sett obebyggd ö med en massa får på. Här finns en av Göteborgs få sandstränder, på vilken det brukar finnas en hel del vadare, och längst ut är det i stort sett bara hav man ser, så har man tur går det få in lite havsfågel också. Hela ön är fylld av fårskit, dock, så bra skor är att föredra. Det är dessutom bitvis lite sankt. Det kommer INTE uppskattas om folk försöker gå ut och vada på vadarstranden och därmed störa eventuella vadarfåglar.

Ön kan dessutom stoltsera med två rariteter: dvärglummer Selaginella selagonoides och älväxing Sesleria coerulea (om jag minns rätt från när jag läste en kurs med Tomas Appelkvist för länge sedan…). Jag minns inte vilken sten det är den förra växer vid, dock.

Hur som: följ med!

(Om du vill med, skriv det i en kommentar så att jag vet…)

29 responses »

      • The speculation was raised, as to the relation between the singular choice of building materials, and the unaccounted for presence of marsupials in the local fauna, but then we remembered that we had committed to ignoring their doings and put them out of mind. Of greater immediate interest to us, was the vessel fast approaching the pier from the turbulent sea.

      • Because in those days, wearing a surtout and the hollowed-out head of a walrus was very much frowned upon in polite society. And we recognised the vessel as that of that infamous scofflaw, Captain Badouin. Was it his intention to step ashore here, and ruin what had otherwise been an almost perfect wedding day?

  1. Even the wombats seemed apprehensive, but we tried or best to focus on out own apprehensions. These were dire enough, as the vessel — Captain B. at at its bow, waving at us with what looked as a collander — neared the shore. One of our number — a young man who couldn’t be expected to know better, considering his poor upbringing — braved the squamous pier to help with the moorings.

      • At the end of the night, the bride and groom had both eloped, but whether with each other or with the inexplicably absent Mr and Mrs McGee nobody could say. Sloth befell us all, and languid sleep caught us well before we had reached Castle Cormorant. It was a day well spent, and a night well rested, wombats notwithstanding.

      • And in the morning, all that remained was the celery bassoon, which brought a tear to the eye of all of us.

  2. Hade varit skoj förstås, men den 3 maj är jag gräsänkling med fyramånaders baby och förväntas dessutom rapportera från retrospelsmässan.

    • nu när jag läst ordentligt och det var ju 4:e det skulle exkureras. Tror inte frugan har kommit hem så tidigt på morgonen, och fågelskådning på galterö med barnvagn är ett äventyr jag är tveksam till🙂

      • värmen är inget större problem jämfört med den stora mängden tillbehör och parafernalier som tydligen är nödvändiga att bifoga vid handhavande av småbarn och hur dessa bäst kringforslas utanför asfalterade ytor.

      • Jag tror jag talar för både mig själv och hela regeringen och näringslivet, när jag frågar: är inte du luarare? Har du inte elever? Vad är elever om inte billig arbetskraft? Seså, skrapa ihop lite initiativförmåga nu, Hampus! Kunde moderaterna på egen hand bända bort inlandsisen (källa: Kent Person) så ska det väl inte vara så svårt att flytta πå en bjällra och några våtservetter.

      • jag tänker att det nog är regeringen och näringslivet som får ta nästa steg i samarbetsprocessen och inte jag. Och det må vara teoretiskt möjligt att ta mina lärjungar i tjänst, men det är sannolikt inte fördelaktigt för _någon_ att ta med curlade nioåringar i fält, allra minst som småbarnskulis.

        Mitt motförslag är att jag och Olivia håller oss anträffbara resten av söndagen om ni skulle få tid över innan avfärd mot Jönköping.

  3. Södra skärgården låter trevligt, jag har inte varit där än trots ett drygt decennium som Göteborgare. Men någonstans mellan “trampa i fårskit på sankmark” och “absolut inte störa fåglarna” började utflykten låta lite mindre spännande.
    Behöver ni hämtning vid flyget? Boende under Göteborgsvistelsen?

    • Har man bara bra skor och ser var man går är det inga problem. Oerhört vackert därute! Klart du ska följa med. Picknick vid havet!

      Hämtning vid flyget = ja tack! Anländer halv lunch den tredje.
      Första natten bor vi nog hos Skyman, sedan vet jag inte än när vi kommer vara i Göteborg.

      • Picnick låter bra, får fundera på om det väger upp fårbajset.

        Två personer? Rimligt eller orimligt mycket packning?

      • “Rimligt” om du med det menar två resväskor, ett tubkikarstativ, laptopväska, och en lites carry on-resväska. Notera att detta är baserat på vad jag antar att vi kommer ha med, eftersom vi inte packat än…

      • Vilket bord pratar du om? Jag kan inte dra mig till minnes att ha kört omkring med bord i bilen i särskilt hög utsträckning.
        Är det packningen per person eller per sällskap?

      • Det där bordet med glasskiva du fick mig att hjälpa till att bära upp en gång.
        Packningen jag listade är sammanlagt, för både mig och Heidi.

  4. Ja just det, det bordet är väl knappt en halv kubikmeter stort. Nu ska ju Heidi få plats också, men era väskor är nog mer flexibla att packa än mitt bord. Det är värt ett försök.

  5. Oj, det är ju inte långt kvar alls! Hade varit kul att ses, men jag vet inte om jag har möjlighet att åka ner den helgen. Kommer ni tillbaka till Göteborg igen under resan? Eller kommer ni kanske även besöka mellansverige?

    • Vi ska till Dalarna i alla fall, kanske till Joe Hill-gården också i Gävle, så då kan det ju bli av att jag äntligen besöker din lägenhet och beundrar ditt tomma kylskåp! Vet inte när än, dock. Vi kommer tillbaka till Götet flera gånger också, tror jag, men det är inte säkert. Eller ja, vi kommer ju tillbaka mot slutet nån gång. Det här kommer troligen hända i slutet av resan:
      https://treeweasel.wordpress.com/2014/02/05/pa-grund-av-lattja-och-ovilja-att-traffa-folk/
      Det finns mest tid för det i planeringen framå början av juli innan vi flyger vidare.

      • Det låter bra – mitt kylskåp är nu tommare än någonsin, så det är en syn att se! Har du någon känsla för ungefär när det kan bli? Jag kommer att åka till Japan direkt efter midsommar och kommer tillbaka i början av juli. Tårtkalas låter också kul, har jag fattat det rätt att det kan tänkas bli i juli?

      • Vi är i Falun fram till 17 juni eller nåt, och åker till Jönköping för midsommar, så det lär väl i så fall antingen bli medan vi är i Falun, eller när vi är på väg hem. Ska eventuellt göra en avstickare till Stockholm 18-19e, så kanske den 17e?
        Tårtkalaset kan tänkas bli första helgen i juli.

      • Den 17 blir jättebra! Kommer det att finnas smidigt sätt att kontakta dig när du är i Sverige?

Leave a Reply

