As expected…

Standard

As expected, MrJet are not repaying me. Here is the exchange:

My initial letter (to their homepage)

Hej hej,
Jag bokade en biljett mellan Göteborg-London, London-Wien, och sedan Wien-Göteborg med er, och skulle flugit från London i söndags. Vi missade det planet, och tog kontakt med British Airways så fort vi insåg att vi inte skulle hinna med planet, men kom inte fram till deras kundsupport förrän planet redan lyft. Vi fick då höra av BA att eftersom jag missat London-Wien, hade Wien-Göteborg också avbokats automatiskt, vilket komplicerade saken. Vi hade kunnat skaffa en ny biljett till Wien om vi hade haft efterföljande biljetter kvar, men eftersom de avbokades blev hela våran Europaresa inställd (jag reser tillsammans med en vän som bokade sina biljetter direkt genom BA).
Eftersom planet Wien-Göteborg inte har lyft än, och BA är de som avbokat det och inte jag, förvänter jag mig naturligtvis att jag kommer få pengarna för den delen av resan tillbaka. BA sa att de inte kunde uttala sig om det alls eftersom jag bokat genom en resebyrå, så jag hoppas ni kan förklara för mig vad jag ska göra för att ƒå pengarna tillbaka.
Tack på förhand,
Daniel

Their first reply

Hej Daniel!
Vi beklagar det inträffade och att er resa blev inställd på grund av att ni missade planet mellan London och Wien.
När det gäller fall som detta när det är en del av flygresan som inte är använd så kan det i vissa fall gå att få tillbaka lite pengar på återbetalningsbara skatter. Er biljett är i grunden inte återbetalningsbar och är en sk non refundable ticket, detta innebär i erat fall att det tyvärr inte går att få någon återbetalning på grund av detta.
Har du några andra frågor är du välkommen att kontakta oss.
Ha en bra dag!

My first reply

Hej hej,
Smidig affärsidé att ta betalt för en biljett, avboka samma biljett, och sedan vägra betala tillbaka pengarna någon lagt ut på biljetten. Det kommer gå bra för er.
Hur som helst, på biljetten jag fått av er (bifogad) står det klart och tydligt att jag betalat för avbeställningsskydd. Gäller detta inte eftersom det var BA som avbeställde resan, eller hur fungerar det?

Their second reply

Hej Daniel,
Jag beklagar återigen att ni missade erat flyg. Avbeställningsskyddet gäller vid sjukdom, och mot uppvisande av läkarintyg. Följande information om detta finner du i våra resevillkor:
[resevillkor bortklippta]

My second reply:

Hur skulle jag kunna ha ett läkarintyg för en händelse som fortfarande är i framtiden och som jag inte är ansvarig för? JAG har inte avbokat något, British Airways har avbokat något åt mig utan a) att tala om det för mig förrän i efterhand, och b) mitt medgivande.
Men som sagt, en smart affärsidé att avboka folks biljetter och sedan hänvisa till någon sorts policy när de vill ha pengar tillbaka för saker som avbokats utan deras medgivande.
Tack för att ni tillsammans med BA har förstör våran semester! Hoppas kunna återgälda vänligheten någon gång!

Their third reply

Vi beklagar det inträffade och att det har påverkat er semester, men när en resenär missar en utresa så blir per automatik den anslutande flighten avbokad för att det blir en så kallad no show. Det är BA’s system som känner av detta och om en resenär inte kommer med den första flighten, så kan hen rimligtvis inte hinna med den anslutande och därför har er biljett tyvärr automatiskt blivit avbokad. Det ligger på resenärens eget ansvar att i tid infinna sig på flygplatsen för att hinna med flyget, och är inget ansvar vi som resebyrå kan ta. Även detta står i våra resevillkor som ni har tagit del av och godkänt vid bokning av resan:
Om ni uteblir
Om ni har bokat någon av våra produkter eller tjänster, t.ex. flygresor, hyrbil, boende eller paketresa men inte kommer till incheckningen i tid, inte hämtar bilen eller i annat fall inte utnyttjar produkten eller tjänsten har ni inte rätt till ersättning från oss.

My third reply

Och när det är mer än en vecka mellan två flighter finns det all tid i världen att hinna med en efterföljande flight, så du har helt enkelt inte orkat kolla vad som gäller i det här fallet. Vi missade ett plan den 13e, och nästa flight var inbokad den 21e, det vill säga 8 dagar senare; det rörde sig således inte om en anslutande flight alls. Det gick åtminstone två plan till till Wien från London med BA samma dag, så att vi inte skulle ha hunnit med nästa flight är antingen trams eller lögn. Vi hade utan problem kunnat boka ett nytt plan till Wien samma dag, eller i nödfall dagen efter, och fortfarande kunnat använda de biljetterna som BA avbokade åt oss.
Den paragraf du åberopar är inte tillämpbar, eftersom det fortfarande är obekant huruvida jag kommer kunna “utnyttja produkten eller tjänsten”, i detta fall en flygning som sker först på måndag den 21e. Det verkar ju sannolikt att jag inte kommer utnyttja den, men det beror ju inte på mig, utan på er och BA.

This is not going to lead anywhere, but I’ll have fun being angry at them before they finally stop replying. Incidentally, I got a mail inviting me to participate in their customer survey as well…

Leave a Reply

