Vägglösslösningar

Standard

Hittills har Debb inte flippat ur efter att jag berättat för henne, men det kanske kommer. Visste som sagt inte vad jag skulle göra med det, så rådfrågade en av hennes bästa vänner och hon sa att jag bara skulle ta tjuren vid hornen och göra det för det blir inte bättre av att vänta med det. Både Debb och Elliot har erfarenhet av vägglöss, och trots att jag kunde se att Debb var på gränsen till att flippa ut så övergick det i direkt handling istället:

1. Vi åkte till Home Depot och köpte Diatomaceous Earth, ett medel som dödar insekter men är harmlöst annars.

2. Vi åkte till Bed, Bath and Beyond och köpte speciella madrassomslag som vägglöss inte kan ta sig igenom.

3. Jag kastade ut täcket och den väska jag hade med mig på resan, la alla sängkläder, filtar, kuddar, kramdjur, och en massa kläder i tvätten (eller ja, det var inte min tvättdag så jag fick nöja mig med att tvätta två kuddar och lite filtar, men det andra ligger i plastkassar i trädgården…).

4. Jag slog in sängen i omslagen, vilket var ett himla jobb för de kan aldrig göra något enkelt här, det måste krånglas…

5. Strödde ut Diatomaceous Earth över hela sovrummet, och ska fortsätta med köket idag.

6. Slog in golvventilen i plast och strödde Diatomaceous Earth kring den.

7.Målde alla mina bett med en blå penna så att jag kan se om det kommit nya under natten.

8. Kollapsade av trötthet så snart två kuddar hade torktumlats vid ca. halv tre i natt…

 

Men! Inga nya bett, och Tomas har fortfarande inte kännt av något. Förhoppningsvis var det bara ett par stycken som nu försvann i tvätten eller är inslagna i madrassen. Omslaget ska sitta på minst ett år för att svälta ihjäl dem (de kan tydligen leva upp till 300 dagar utan mat…) men ser bara ut som ett vitt lakan som går kring hela madrassen, så det stör inte så mycket. Diatomaceous Earth-pulvret är mer störande, och ligger just nu kring alla väggar, runt sängen, och vid dörrar, ventiler och eluttag. Dessutom satte jag telp kring benen på sängen för de kan tydligen inte klättra på tejp, enligt Elliot och internet. Problem som kvarstår är till exempel soffan som kanske måste bort på något sätt, men jag vet inte hur…

Leave a Reply

