Högskoleavgifter igen

Standard

Två betydligt smartare par skribenter än Bo Becker har svarat på hans debattartikel:

1. Sveriges Förenade Studentkårer:

Becker menar att införandet av terminsavgifter skulle göra det lättare för Sverige att attrahera fler internationella studenter. Men med facit i hand vet vi att effekten skulle bli raka motsatsen. 2010 införde regeringen avgifter för utomeuropeiska studenter, året därefter sjönk antalet internationella studenter med 80 procent.

2. Gröna Studenter:

Ju mer skulder som högre utbildning associeras med, desto smalare rekrytering, desto mer ojämlika blir kunskapsnivåerna i samhället. För att kunna hävda sig internationellt ska Sverige ska konkurrera med väl utbildad arbetskraft. Den europeiska motorn Tyskland har insett detta och har till denna termin helt avskaffat studieavgifter för sina studenter.

De senare anser dock att mer resurser borde ges till universiteten vilket uppenbarligen oundvikligen skulle innebära fler administratörer och ingen ändring i kvalitéten… Eftersom universiteten har lärt sig att det tydligen är godtagbart att ha så pass dålig utbildning som de har, då det inte ställs några krav på dem, och har möjligheten som kemi och biologi på GU tillämpat att i stort sett helt och hållet slopa intagningskrav på studenterna, så kommer det inte bli bättre. Lärare på universiteten behöver spendera mindre tid på att göra administration och söka anslag, och mer tid på forskning och att utveckla undervisningen. Det kan förvisso lösas med mer pengar generellt, men först måsta man nog såga bort administrationskulturen.

När jag kom hit visste jag inte riktigt om jag uppskattade idén med undergraduates. Det är studenter som läser t.ex. biologi som också jobbar för oerhört lite betalt som labassistenter och gör sådant som ingen annan vill göra. I vårat lab sysslar de med t.ex. att hålla rent bland duvorna, fotografera tusentals löss (ett av projekten här hade för två veckor sedan tagit ca. 6500 bilder, och mätt storleken och färgen på allihop! Och de är bara ca. en tredjedel igenom första steget av projektet, och det kommer fortgå i flera år), och annat. Inget ansträngande, men oerhört bra för att få en känsla av hur det är att fortsätta inom akademin. De blir ofta medförfattare till saker de hjälpt till med, och framför allt gör de att doktorander, poct-docs (inte jag, tyvärr, jag har ingen…) och professorer kan fokusera på annat.

Jag har således svängt om helt, och tycker att det är en bra idé, fast de kunde nog ha mer betalt än vad de får. Något sådant finns inte i Sverige. Det finns en massa nackdelar med systemet också, men de vägs i mitt tycke upp av fördelarna.

Heidi, till exempel, kommer bli klar med sin undergratuate i vinter, och få ut sin bachelor-degree. Hon kommer då redan vara medförfattare till 5-6 artikler (beroende på vad som hinner bli publicerat), har haft fyra år på sig att samla laberfarenhet, har haft postrar och till och med presentationer på flera konferanser (mest sådana som är specifikt för undergraduates, men också ICP5 som vi hade här nyligen), har hjälpt till med undervisning, och har två fältsäsonger utomlands under bältet, inklusive en där hon jobbade mestadels på egen hand. Eftersom hon, annat till trots, är en alldeles utomordentlig undergraduate (och troligen kommer bli en fantastisk doktorand) kommer hon inte ha några problem med att få goda rekommendationsbrev av vem som helst som hon arbetat med (inklusive mig, om hon frågar, men det lär väl aldrig hända), och borde med lätthet komma in på en doktorandutbildning var som helst. När hon gör det kommer hon redan vara förberedd på vad det innebär, och kommer således ha en mycket bättre start än vad t.ex. jag hade, även om jag jobbade som labassistent i nästan ett år.

Hon och de andra här samlar oerhörda mängder data åt doktoranderna, Dale och Sarah, och Ale hade gjort samma sak åt mig om inte hennes pengar hade tagit slut. Doktoranderna kan därmed (i teorin) fokusera på att analysera data, skriva bra artiklar, och få dem publicerade, snarare än att behöva slösa en massa tid på rutinarbete.

Det finns så klart negativa saker med det också, som till exempel deras låga löner och relativa anställningsotrygghet, liksom att man med det nuvarande system i Sverige inte riktigt har råd med det, men det är ju problem som teoretiskt sett går att lösa.
Jag skulle inte ha något emot att ha en undergraduate just nu som kunde ta bilder på löss och mäta dem, till exempel…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s