Huset ska säljas

Standard

På något sätt har grannarna fått reda på att vårat hus ska säljas innan CDA (de som förvaltar huset eftersom ägarinnan bor i Afrika) har orkat meddela oss.

Inte riktigt sant, eftersom det kom tre gubber igår och skulle göra åtminstone framsidan lite mer presentabel, vilket kom som en överraskning för oss. De var öppna med att CDA hade betalt dem så lite som möjligt, och att de därför skulle göra så lite som möjligt. Det visade sig att de under en timme krattade bort löv från uppfarten, tog bort lite skräp som stod där, och la en hög med jord framför huset så att det inte går att parkera där. De kastade en död, uppsvullen ekorre in till grannens hund.

Har frågat Debb vad det innebär, eftersom mitt kontrakt inte går ut förrän nästa sommar, och de nya ägarna kommer vara tvungna att ge mig möjligheten att bo kvar tiden ut, och kommer i teorin att ärva alla CDAs papper och min deposition och liknande, men det skulle inte förvåna mig om CDAs normala inkompetens kommer att speglas i detta också. Här är vad jag vill skriva till Mark, som är den som förvaltar vårt hus specifikt:

“Dear Mark,
Thank you for giving us the surprise of finding out that random crappy contractors and our neighbours know that you are planning to sell our house, but those of us who live in it do not. This shows admirably that you are committed to your normal subterranean standards of responsibility and maturity, and that at least some things are constant: you are the same maladapted bastard today that you were a year ago! Such steadfastness of character is the face of the evolution of society is certainly admirable in the modern age, and I would applaud you were my hands not busy with strangling this effigy of you, in the vain hope that voodoo is more efficacious than CDA.

Please have your next of kind keep in touch with me so that, when you die, I can make a point of filling in a hole in the ground every year on the anniversary of your death, to make any attempted escape from the place you will then be residing in as difficult as possible [1]. In the meantime, I hope, for the sake of your family, that your casual incompetence and insouciance when it comes to people who are not you is limited to what for lack of a better term I will have to refer to as your “professional” life. It has been a year of unalloyed embarrassment to see you mismanage this house, and I can only hope that the next owners will be more intelligent.

Best regards,
Daniel”

Men det får väl vänta tills efter de har sålt huset, gissar jag.

Huset har varit på marknaden en gång tidigare medan Debb bott där, och då krävde CDA att hon skulle ha lägenheten ren och presentable så att potentiella kunder kunde komma och kolla på den. Jag har kollat i mitt kontrakt, i vilket det står att jag måste möjliggöra att eventuella köpare eller efterkommande hyresgäster ska kunna komma och kolla på lägenheten, men inte vilket skick den ska vara i när de gör det, eller att jag måste anpassa mitt liv efter detta. Således kommer jag, om de kontaktar mig i detta ärende, erbjuda dem att komma vilken kväll som helst efter halv nio, eller söndagar under kyrktid, men annars uppge att jag är borta.

Får se hur det här går, men ledordet är att jag kommer vara lika samarbetsvillig mot CDA som de varit mot mig medan jag bott där.


[1] Tack, Skyman, för detta fantastiska uttryck!

2 responses »

Leave a Reply

